ENOLA

11.06.2019

Poslední inscenací šestého festivalového dne se stala Enola souboru Cirkus Mlejn. Novo-cirkusová performance je inspirována knihou Sadako a tisíc jeřábů a tématikou Hibakuša (termín označuje osoby, které přežily atomové bombardování měst Nagasaki a Hirošima). Autorkou konceptu, choreografkou i jedinou performerkou je Eliška Brtnická, se kterou na vzniku inscenace spolupracovalo i mnoho zahraničních umělců. Performance se zaměřuje jak na tanec "na zemi", tak na akrobacii na visuté hrazdě.

Velký důraz je kladen na práci s materiálem, zejména s papírem. Brtnická na začátku představení skládá origami ve tvaru jeřábů. Později natáhne obrovský pás papíru, pověšeného ze stropu, přes celou hrací plochu. Pomocí rukou, nohou, ale i vlasů namočených do černé barvy na něm vytváří sugestivní obrazce a vzory. Barva ulpívá a postupně zasychá i na jejím těle, což podtrhuje celkový dojem živočišnosti a naléhavosti pohybu.

Nakonec odtrhne část papíru ležící na zemi, smotá ji a zapojí do akrobacie na hrazdě. Papír ale zátěž nevydrží a trhá se. Ze začátku je díky origami vnímán jen jako hračka, později jako zpovědník, se kterým se komunikuje pomocí odkapávající barvy. Jakmile se ale přetrhne, dochází k porušení vazby mezi ním a performerkou a ta už se z visuté hrazdy na zem nespustí.

Fenomenální fyzický a animální výkon Elišky Brtnické, který byl podpořen minimalistickým light-designem a gradující hudbou, se zasloužil o standing ovation přeplněného Divadla DISK. Enola je podmanivé lyrické dílo, které prostě stojí za to vidět.

Laura Zemanová


FOTO: Vojtěch Brtnický