JEDEN MALÝ STROMEČEK...

10.12.2019

#TIŠTĚNÉČÍSLO Do centra letošního 4. ročníku mezinárodního festivalu Palm Off Fest se naprosto aktuálně dostal slogan "Hrdinové jako my". V českém prostředí se nabízí kontext 30. výročí sametové revoluce, které možná ze všeho nejvíc ověnčuje rostoucí skepse: A vyšli jsme vůbec z roku 89 jako hrdinové? Soubor z budapešťského kulturního centra Trafó přivezl do Divadla pod Palmovkou možná jen jiný úhel pohledu na podobné rozpoložení společnosti: malého, zeleného a křehkého národního "hrdinu" - akát bílý. 

Není to vtip, akát bílý se stal národním symbolem, předmětem populistické propagandy, obětí fake news, stejně jako prostředkem manipulace s voliči. Fake dokudrama Maďarský akát přivádí na scénu reálné kauzy a události spojené se zneužitím akátu ve prospěch politické ideologie, které však hyperbolizuje a maximálně absurdizuje. Právě zkreslováním informací dochází k posunu směrem k falešnému dokumentu. Divák jako by zakoušel na vlastní kůži mediální masáž premiéra Viktora Orbána a jeho strany. Za humornou formou se ukrývají běsi dnešních Maďarů - útlak, dezinformace a chorobná manipulace. Nasvícená sazenice vprostřed šikmé, hlínou zasypané plochy na jevišti ke konci působí jako nejmenší a nejosamělejší bojovník za národní identitu. Pocit úzkosti je nevyhnutelný. 

Přes vesměs nadšenou odezvu diváků si kladu otázku, do jaké míry se text stává jediným nositelem zážitku. Tvůrci z Trafa sice rozjíždí na scéně pop show (herečka v plavkách a v barevných světlech zpívá píseň o akátu po vzoru velkých "stars"), ale text a videoprojekce značně převažují - herecké bytí na jevišti utlačuje velké téma. I přesto, že tvar považuji za chytře vykonstruovaný obraz společnosti, který skrz humor poukazuje na skutečné společenské problémy, nemůžu se zbavit dojmu, že by mi stejný zážitek mohl zprostředkovat dokumentární film. Pokud je divadelnost zredukována na minimum a scénické prostředky ustupují do pozadí, můžeme ještě mluvit o divadle? A kde máme hledat onu tenkou hranici?

Ema Šlechtová


MAĎARSKÝ AKÁT

Trafó House, Budapešť

premiéra: 24. 5. 2017


Režie: Kristóf Kelemen, Bence György Pálinká 


ILUSTRACE: Kateřina Kolouchová