PERLY, PERLY, PERLIČKY

25.08.2020

Dnešní koncert věnovaný zapomenutým hudební skladbám 18. století z oblasti Čech a Moravy představil 6 skladeb převážně barokního stylu. V této době umělci často nezůstávali jen na jednom místě. Bylo zvykem se přidat k nově vznikajícím ansámblům v zahraničí, což skladatelům umožňovalo poznat jinou kulturu a zároveň se dostat do kontaktu s věhlasnými skladateli té doby. Díky německé kanonizaci v průběhu 19. století však bylo spoustu nadějných mladých duší opomenuto.

Michaela Ambrosi je nejen skvělou hráčkou na zobcové a příčné flétny, ale věnuje se také badatelské činnosti, zajímá se právě o tyto opomenuté skladatele. Skladby natáčí také pro Český Rozhlas. Její technika je skvělá, přesný nátisk a hluboké hudební cítění podporuje milým úsměvem.

Michaelina kolegyně Petra Žďárská je nejúspěšnější laureátkou soutěže při festivalu Pražské jaro 2012 v oboru cembalo. Věnuje se mimo jiné i interpretaci skladeb soudobých autorů. Stejně jako její kolegyně ovládá svůj nástroj zcela přesně.

Ve skladbách se obě umělkyně představily jak sólově, tak společně. Úvodní skladba F. W. H. Bendy byla laděna spíše v klasicistní formě, která je vždy tak průzračná, že nedává prostor pro jediné pochybení. Důležité je také připomenout, že cembalo je nástroj, na kterém nelze vytvářet jakékoliv dynamické změny. Je tedy potřeba na něj hrát s absolutní rytmickou i technickou přesností, což Petra Žďárská zvládla bravůrně.

V druhé, tentokrát sólové skladbě zazářila Michaela Ambrosi, představila skladbu Jana Nepomuka Stamice Dvě capriccia G dur pro sólovou flétnu, op. 2. Nelehký flétnový part využil prakticky celého ambitu nástroje, který je ve svých nízkých polohách značně podmanivý a ve vysokých velmi naléhavý.

Navíc pokud někdo, tak jako Michaela Ambrosi, ovládá svůj dech, dojde ke krásné kombinaci libozvučných tónů, které uklidní i to nejzkamenělejší srdce zdejších soch.

Ve skladbě Josefa Antonína Štěpána Sonáta B dur pro sólové cembalo opět perfektně zvládnutou technikou excelovala ve virtuózním partu Petra Žďárská. Poslech cembala je náročný, právě kvůli jeho uniformnímu zvuku a není pro každého, obecenstvo s tím však zjevně - dle velkého potlesku - nemělo sebemenší problém.

Jakub Borovanský


FOTO: Marianna Borecká