"PODÍVEJ, MAMI, TEN DŮM CELÝ ZÁŘÍ!"

13.10.2020

Šli jste v pondělí večer kolem divadla, galerie či koncertního sálu a všimli si něčeho divného? Reflektorů, jejichž silná světla mířila "do nikam", která odhalovala prázdnotu, která osvětlovala - nic? Pak se s největší pravděpodobností i tato instituce připojila k akci Rozsviťte s námi majáky české kultury.

S tímto až romantickým nápadem poukázat na složitou situaci kulturního sektoru během covidové krize osvětlením ničeho či namířením světel do nebe přišel Rosťa Novák ml. Desítky kulturních institucí po celé České republice se tak na jeden večer - 12. října - sjednotily pod hlavičku iniciativy #kulturunezastavis.

"Celá akce není pořádána za účelem protestu proti vládním nařízením. Symbolicky poukazujeme na paralýzu kultury, kulturních zařízení, kulturního průmyslu a všech jeho personálních složek," říká k události sám Novák.

Mahenovo divadlo - pohled z Malinovského náměstí
Mahenovo divadlo - pohled z Malinovského náměstí

V moravské metropoli se vedle scén jako Divadlo Husa na provázku, Divadlo Bolka Polívky, Studio Marta nebo třeba Divadlo Polárka připojilo i Národní divadlo Brno.

"V dnešní situaci je potřeba silným symbolickým gestem ukázat, že kulturní scéna táhne za jeden provaz. Musíme překonat své partikulární zájmy, přestat hrát každý na svém písečku a řešit problémy jako silný a sebevědomý sektor se zásadním podílem na HDP naší země," řekl pro PASQUIL ředitel NdB Martin Glaser v odpověď na otázku, proč se divadlo rozhodlo k výzvě Rosti Nováka připojit.

Obecně znějící instrukce, totiž umístit "na střechu či do jiného místa světlo, které bude v pondělní večer od 19.30 svítit do oblak" poskytla divadlům velký tvůrčí prostor. I každá ze tří scén NdB pojala osvětlení po svém.

Provozní ředitelka NdB Lenka Tesáčková mi k tomu řekla: "Použili jsme standardní divadelní světla, tzv. PARy - v každé divadelní budově v počtu 4 až 8, dle velikosti budovy samotné."

Zvláštní roli sehrál v pondělní večer světelný smog. Jeho vinou na sebe divadelní domy nestrhávaly nijak křiklavou pozornost, nijak drasticky chodce neoslňovaly. Ale překvapivě díky tomu se vyjevil vztah českého diváka a divadla.

Divadlo Reduta ze Zelného trhu
Divadlo Reduta ze Zelného trhu

Ne každý v Česku totiž do divadla chodí. Jsou lidé, které živé umění nezajímá, a ti zkrátka v pondělí prošli okolo a ničeho si v záplavě jiných světel nevšimli. Ti, pro které je divadlo součástí života, se zastavovali, fotili a občas se spolu dávali do řeči. Ale také jsou tu i takoví, kteří čekají, až je divadlo zasáhne, až si je získá. Když jsem stál před Redutou a chystal se ji vyfotografovat, prošla kolem maminka s dcerou, kterou bych odhadl na první stupeň základní školy. Všimla si, kam se dívám, a na to konto fascinovaně vydechla: "Podívej, mami, ten dům celý září!"

Janáčkovo divadlo z ulice Rooseveltova
Janáčkovo divadlo z ulice Rooseveltova

A co by rozzářilo oči týmu NdB? Odpovídá opět ředitel, Martin Glaser: "Nejvíc by nám teď pomohlo jednoznačné a spolehlivé potvrzení toho, že stát kompenzuje výpadky tržeb ze zakázaných představení. A k tomu jasný scénář, jak se bude kultura otevírat, včetně pochopitelných a realizovatelných pravidel, kterými se budeme moci všichni řídit. Je třeba, aby se pravidla neměnila obden. Není možné, aby ředitelé nebo odboráři suplovali odbornou práci hygieniků. Pravidla by ovšem měla vzniknout v těsné součinnosti s jednotlivými profesními organizacemi, aby dávala v běžném provozu vůbec nějakou šanci na obnovení naší práce."

Martin Tilšar.


ÚVODNÍ FOTO: elitanaroda.cz

FOTO: Martin Tilšar