"TĚŠÍM SE, JESTLI SE NA PQ NA TŘI HODINY DOSTANU."

15.05.2019

#PEOPLEOFPQ Nikola Tempír vystudoval obor Scénické techniky na SUPŠ 2003 a následně scénografii na DAMU, kde absolvoval v roce 2010. Roku 2012 začal na DAMU působit jako asistent. Kromě divadelní a filmové scénografie se věnuje také kostýmní tvorbě, či výstavnictví. Podílel se na více než 150 projektech. Pracoval na divadelních scénách jako: MeetFactory, Dejvické divadlo, Divadlo Na zábradlí, HaDivadlo, Komorní scéna Aréna, Klicperovo divadlo, Jihočeské divadlo, ND, ND Brno, ND moravskoslezské, Divadlo F. X. Šaldy v Liberci, Divadlo J. K. Tyla v Plzni aj. Mimo ČR se podílel na projektech v Polsku, Maďarsku, na Slovensku, v USA a Číně. 

Jak je z Vašeho životopisu patrné, máte za sebou obdivuhodný počet projektů. Je mezi nimi některý, jež by Vás nějakým způsobem zasáhl (ať už kladně či pozitivně) a dosud na něj třeba vzpomínáte?

Je jich spousta. Nejlepší projekty jsou s Petrem Zelenkou, Braňo Holičkem, Tomášem Svobodou, Honzou Fričem, Davidem Šiktancem, se kterými dělám nejčastěji. Například Elegance molekuly nebo Dabing Street v Dejvickém divadle jsou pro mě výjimečné události. Jak kvůli režisérovi, tak kvůli textu, hereckému souboru a celkově kvůli atmosféře Dejvického divadla. Samozřejmě to samé platí i o Zábradlí, ale i o Redutě v Brně, Aréně v Ostravě, Hradci... Nedokážu z toho všeho vyzdvihnout projekt, který by byl nejlepší.

Pracoval jste několikrát v zahraničí. Je to odlišná práce než v českém prostředí?

V každé (v životopisu zmíněné) zemi jsem udělal po jedné inscenaci. V Krakově Tartuffa, v Maďarsku Zhanobení, na Slovensku Faust má hlad... Všechny inscenace ale byly s českými režiséry. Práce v zahraničí odlišná je, protože jsou na vás všichni hodní. Jste tam host a oni se k vám tak chovají. Stejně jako když nějaký host přijede k nám, tak taky najednou všechno jde. Rozpočet je několikrát větší a každý pro vás udělá první poslední... Naštěstí to takhle funguje i zpětně. Ať to tedy bylo kdekoliv, vždy se jednalo o příjemnou práci.

Co v současné době připravujete?

V současné době připravuji nový film Petra Zelenky, který se jmenuje Modelář, čemuž nyní věnuji většinu času. Těšte se.

Co se Vám vybaví jako první, když se řekne PQ?

Vybaví se mi, jak jsme v roce 2007, jako studenti DAMU, na přípravě PQ strávili několik týdnů. Tenkrát jsme si to udělali dost po svém. Pracovali jsme ve dne v noci, bylo strašné horko, ale užili jsme si to. Měl jsem tehdy drobný problém kvůli jedné maketě. Jednalo se o návrh scény k Shakespearově Bouři, který jsem pro PQ trochu předělal. Maketu jsem uzavřel do akvária. Nasypal tam piliny, obarvené na modro a nechal tam běhat laboratorní myši. U makety se mi pak začaly množit vzkazy o tom, že týrám zvířata, a že se mi ozvou nějaké spolky a tak podobně. V podstatě nasazením ,,herců" vznikly rovnou i odbory. Asi to jinak nejde.  

Bylo to poprvé, kdy jste jako student zažil PQ, nebo už i někdy dříve?

Jasně, 2003 jsem maturoval na UMPRUM a samozřejmě jsem se šel podívat na PQ.

Vzpomínáte si na něco, co Vás tehdy zaujalo?

Česká studentská expozice vypadala tak, že na umělém trávníku stál jednoduchý pult z OSB desek a za ním točil tehdejší student prvního ročníku Michal Syrový pivo. Dále mě zaujaly především expozice, kde bylo možné vidět scénografie. Uznávám, že je to trochu paradox, ale je to tak.

Katedra scénografie bude v rámci letošního PQ pořádat výstavu, která se jmenuje Tradice a současnost scénografie DAMU. Můžete nám výstavu přiblížit?

Vloni měl František Tröster, zakladatel katedry, 50 let výročí úmrtí. Koncepce je taková, že studenti vytvořili scénografie těch her, kterými se ve své době proslavil Tröster. Samozřejmě každý student zpracoval text po svém, bez ohledu na Trosterovo řešení. Výstava je primárně studentská, nicméně dojde zde k určité konfrontaci s Trosterovými návrhy. Přijďte se podívat.

Na co se na PQ nejvíc těšíte?

Těším se, jestli se na PQ na tři hodiny dostanu, protože budu uprostřed natáčení.

Vy jste studoval u koho na DAMU?

U pana profesora Duška.

A jaké je to být pedagogem, když jste studoval na stejné katedře?

Nevím. Snažím se pomáhat studentům, jak dovedu. Jsem podobná generace, ale pár projektů jsem již dělal a nějaké zkušenosti snad mohu předat. To je asi moje největší deviza a s tím se snažím pracovat.

Závěrečná otázka: Jaký je Váš oblíbený vtip?

Tatínku proč omotáváš toho křečka izolepou? ... dál je to nepublikovatelné. Také mám moc rád rád komiksové stripy Red Meat, velmi doporučuji.

Marek Linhart 




TRADICE A SOUČASNOST SCÉNOGRAFIE NA DAMU

8. - 16. června, 13:00 - 18:00

13. června, 16:00: Komentované prohlídky v českém a anglickém jazyce

DAMU, 4. patro


Tradice a současnost scénografie DAMU je inspirována tvorbou Františka Tröstera, světově uznávaného scénograf a zakladatele první katedry scénografie na světě. Výstava představí makety studentů v konfrontaci s Trösterovými návrhy pro ty samé inscenace. Na programu jsou také dvě hodinové komentované prohlídky výstavy, v rámci kterých studenti individuálně vysvětlí důvody svého scénického řešení a zájemcům popíší, jak jimi navržená scénografie na scéně funguje a vyvíjí se.