ÚSTA HNĚVU A NEPOROZUMĚNÍ

14.03.2021

#MALÁINVENTURA #ALICE Tvá ústa měla hořkou chuť, druhé a poslední představení MALÉ INVENTURY, na které se v rámci festivalu dostanu. Autořina Kateřiny Coufalové a Antonie Rašilovové pod režijním vedením Jakuba Čermáka. Venuše ve Švehlovce. Očekávám šílenosti, které k tématu Salome a hořké lásky prostě sedí.

Salome brečící nad hlavou Jana křtitele, zároveň herečky, které by si ji chtěly zahrát, ale vždycky na ně zůstanou role služek a matek. Monology z Wildovy klasiky plné stroboskopu, červeného světla a expresivního herectví, zároveň monology holek, studentek herectví na DAMU se zlomeným srdcem - ve vší obyčejnosti a autenticitě. Holčičky v růžovém, které vlastně moc neví, co se sebou, stejně jako ta Salome. Funguje ale propojení s kanonickým příběhem? Inscenace počítá s tím, že příběh Salome všichni znají, horší to je ale s osobními příběhy samotných hereček. Proč bych měla spoluprožívat něco, o čem se v průběhu inscenace nedozvím téměř nic? Paradoxně je autenticita osobních příběhů hereček postavená vedle stylizace pořád málo.

Baví mě silná exprese, když se přejde k Salome, i když v některých momentech by stálo za to se do toho položit klidně i o fous víc. Nechápu, proč jednotlivé rozdělení na kapitoly "tanec o..." přichází až v polovině inscenace, nerozumím chybění jakékoli gradace, která by vysvětlila závěrečné smíření s hlavami ex-kluků. "Nerozumím" snad nejlépe definuje můj postoj k celé inscenaci. Chápu záměr, chápu propojení silné exprese s tím, co se děje v hlavách a srdcích mladých lidí, čelících zlomené lásce, nechápu ale způsob, jakým to mám vnímat - snad s odstupem, rádoby s humorem. Zároveň propojení se Salome si cíleně domýšlím v průběhu představení sama, protože chci s inscenací jít.

Tvá ústa měla hořkou chuť působí jako herecké cvičení pro studentky DAMU, jako work in progress, které je na klauzury zcela přijatelné, ale stálo by za to ještě domyslet a trochu víc prožít.

Alice Škrrr